Bahá’í-troen og ny læreplan

Betrakt mennesket som en gruve rik på edelstener av uvurderlig verdi. Utdannelse alene kan bringe den til å åpenbare sine skatter og la mennesket få nytte av det.

For å finne sannheten må vi oppgi våre egne små, trivielle forestillinger. Et åpent og mottagelig sinn er det vesentligste.

Menneskehetens velferd, dens fred og sikkerhet er uoppnåelig før dens enhet er fast etablert.                                                                                                  

Fra bahá’í-skriftene

 

Bahá’í-troen mener at skolen må være obligatorisk for både jenter og gutter og at alle må få en god utdannelse. Den nye læreplanen inneholder mye bra, og klarer man å gjennomføre dette, får elevene en god utdannelse.

 

Overordnet del av læreplanen

Indirekte har alle skolens fag med bahá’í å gjøre. Som en religion er bahá’í spesielt opptatt av den åndelige siden av utdannelsen.

Punkt 1.3 i overordnet del av læreplanen sier at «Skolen skal bidra til at elevene … utvikler vitenskapelig og kritisk tenking» …

Bahá’í-troen sier «Vi kan tenke på vitenskapen som én vinge og på religionen som den andre. En fugl trenger to vinger for å fly, én alene ville være ubrukelig.»

Det er fint med vitenskapelig tenking, men det er også viktig å fremme elevenes åndelige behov, ellers blir den materialistiske siden altfor dominerende.

I punkt 2.5.1 i overordnet del har vi det tverrfaglige temaet «Folkehelse og livsmestring».

Verdens helseorganisasjon (WHO) definerer helse som «en tilstand av fullstendig fysisk, mentalt og sosialt velvære og ikke bare fravær av sykdom og lyte». Helse er mye mer enn fravær av sykdom.

Forskning har dokumentert en positiv korrelasjon mellom religiøsitet og helse. Det kan ha flere årsaker. Den viktigste er kanskje at religion gir mening til livet. I stort sett alle religioner fremstiller livet som viktig og meningsfullt. De valg vi gjør, har reell betydning for vår skjebne. Gjennom bønn og meditasjon får mennesket kontakt med det hellige/sitt høyere selv.

Idealet i bahá’í er et menneske som har kontroll på sine drifter; dette er livsmestring i praksis. I tillegg er alkohol og narkotika forbudt, to forbud som er sterkt helsefremmende.

Læreplan i kristendom, religion, livssyn og etikk (KRLE)

Det er to fag som direkte har å gjøre med bahá’í-troen: KRLE og Læreplan i religion og etikk på videregående.

KRLE

Den nye læreplanen er svært generell, og bahá’í er sammen med andre religiøse bevegelser ikke direkte omtalt i planene. Bahá’í kommer inn under sekkebetegnelsene «andre verdensreligioner og livssyn», «nyreligiøsitet», «andre religioner og livssyn», «østlige og vestlige religiøse tradisjoner», osv.

Det innebærer at bahá’í kan være en del av samtlige kompetansemål, unntatt de som gjelder kun for kristendommen. Om troen blir en del av undervisningen avhenger av skolen, lærerne og elevene.

DSCF3880-2.jpg
 
 

Grunner til å inkludere bahá’í i pensum 

Elevinteresse og medvirkning

Vår erfaring er at mange elever synes det er interessant med bahá’í-troen av to grunner. Det ene er at det er noe nytt. Elevene har allerede hatt mye om de tradisjonelle religionene, og det er kanskje mer spennende å lære om noe nytt.

Det andre er at bahá’í er en annerledes religion, som prøver å finne rasjonelle løsninger på både konflikter mellom religioner og verdens store samfunnsproblem. Troen er særlig opptatt av hvordan vi skal kunne skape fred i verden. En slik tilnærming synes elevene også er interessant.

 
 
DSCF4885.jpg

 Dybdelæring

Hvert år får vi henvendelser fra elever som har prosjektoppgave om troen. Det å gjøre en selvstendig studie av bahá’í-troen er en fin anledning til dybdelæring i noe nytt. Det at troen er ny og annerledes er både utfordrende og interessevekkende.

 Religiøs enhet

Bahá’í-troen har et grunnleggende perspektiv om at «alle religioner springer ut fra den samme kilde», «alle Guds profeter forteller om den samme tro».

 Læreplanen sier under rubrikken «Kunne ta andres perspektiv»:                 

«Faget skal gi elevene mulighet til å utvikle egne synspunkter og holdninger i møte med andre gjennom innenfra- og utenfra-perspektiver og gjennom dialog og refleksjon over likheter og forskjeller.»

Det er fint å også ha med et gjennomtenkt religiøst enhetsperspektiv i en slik diskusjon.

 Menneskehetens enhet

Læreplanen sier i avsnittet «Kjennskap til religioner og livssyn» at «Elevene skal også få innsikt i hvordan kristendom og andre religioner og livssyn inngår i historiske prosesser og henger sammen med samfunnsendringer og kulturarv.»

Etter 10. trinn har man også kompetansemålet «utforske og drøfte hvordan kristendom og andre religioner inngår i historiske endringsprosesser globalt og nasjonalt»

Bahá’í-troen har en rekke læresetninger om årsaker til samfunnsforandring og hvor vi er på vei. Man mener det er en læringsprosess hvor menneskeheten langsomt lærer og modnes og vi beveger oss mot større enheter. Til slutt får vi et verdensføderativt system og da også fred. Det er ganske uvanlig at religioner befatter seg med slike temaer og det vil være berikende for debatten.

 Mange andre relevante læresetninger

Troen har mange andre relevante læresetninger som likestilling, en åndelig løsning på verdens økonomiske problem, et hjelpespråk ved siden av morsmålene, bærekraftig utvikling, m.m. Vi har her bare gitt en smakebit av de viktigste.

Sluttord

Vi håper at mange lærere vil se at det vil være en berikelse å inkludere bahá’í i undervisningen. Vi hjelper gjerne til ved å svare på henvendelser.Noen steder kan vi stille foredragsholdere, og man kan også besøke bahá’í-samfunn endel steder i Norge.

 
 
 
 

Læreplan i religion og etikk – fellesfag i studieforberedende utdanningsprogram

Læreplanen er lite konkret og omtale kun kristendom, islam og samisk religion. Resten av religionene inngår i sekkebetegnelsen «østlige og vestlige religions- og livssynstradisjoner». Planen har 14 konkrete kompetansemål. Bahá’í kan være en del av samtlige kompetansemål, men har ekstra mye å si i noen:

Mål 1. presentere og sammenligne noen sentrale trekk ved østlige og vestlige religions- og livssynstradisjoner, inkludert kristendom og islam

Her kan troen presenteres. Samtidig har troen interessante perspektiver for sammenligning. Troen mener det er samme Gud bak alle religioner og ingen kan monopolisere Gud. Man mener også at det som skiller religionene er ofte sosiale læresetninger som er tids- og stedbundne og at de dypere åndelige læresetningene ofte er forbausende like. Man legger bevisst an et forenende og inkluderende perspektiv som prøver å dempe motsetninger og konflikter.

Mål 2. utforske og drøfte hvordan religion inngår i historiske endringsprosesser globalt og nasjonalt

Her har troen en rekke læresetninger om årsaker til samfunnsforandring og hvor vi er på vei. Man mener det er en læringsprosess hvor menneskeheten langsomt lærer og modnes, dette leder til større toleranse og enhet. Politisk beveger vi oss mot større enheter. Til slutt får vi et verdensføderativt system og da også fred. Det er ganske uvanlig at religioner befatter seg med slike temaer og det vil være berikende for undervisningen.

DSCF3875.jpg
 
 

Mål 9. utforske og reflektere over eksistensielle spørsmål og svar

Mål 10. identifisere og drøfte etiske problemstillinger i tilknytning til kommunikasjon, mellommenneskelige relasjoner og identitet

Som alle religioner er bahá’í-troen dypt opptatt av eksistensielle spørsmål og etikk. Vi tror også at i dag trenger vi på en rekke felter en global etikk for å kunne løse globale problemer.

Mål 12. · ta andres perspektiv og håndtere meningsbrytning om religion, livssyn og verdispørsmål

Troen ser på rådslagning og dialog som viktige elementer på veien til et fredeligere samfunn. I et berømt sitat sier grunnleggeren Bahá’u’lláh at hvis to personer krangler har begge feil.

Mål. 13. diskutere problemstillinger knyttet til gruppebaserte fordommer, rasisme og diskriminering

Troen arbeider for å fjerne fordommer, rasisme og diskriminering.

Mål 14. utforske og drøfte ideer om mennesket slik de kommer til uttrykk i ulike filosofiske tradisjoner

Bahá’í-troen er forankret i en åndelig syn på mennesket, men prøver å diskutere disse begrepene på en mer rasjonell måte.

Andre grunner til å inkludere bahá’í i pensum

Elevinteresse og medvirkning

Vår erfaring er at mange elever synes det er interessant med bahá’í-troen av to grunner. Det ene er at det er noe nytt. Elevene har allerede hatt mye om de tradisjonelle religionene, og det er kanskje mer spennende å lære om noe nytt.

Det andre er at bahá’í er en annerledes religion, som prøver å finne rasjonelle løsninger på både konflikter mellom religioner og verdens store samfunnsproblem. Troen er særlig opptatt av hvordan vi skal kunne skape fred i verden. En slik tilnærming synes elevene også er interessant.

Dybdelæring

Hvert år får vi henvendelser fra elever som har prosjektoppgave om troen. Det å gjøre en selvstendig studie av bahá’í-troen er en fin anledning til dybdelæring i noe nytt. Det at troen er ny og annerledes er både utfordrende og interessevekkende.

Mange andre relevante læresetninger

Troen har mange andre relevante læresetninger som likestilling, en åndelig løsning på verdens økonomiske problem, et hjelpespråk ved siden av morsmålene, bærekraftig utvikling, m.m. Vi har her bare gitt en smakebit av de viktigste.

Sluttord

Vi håper at mange lærere vil se at det vil være en berikelse å inkludere bahá’í i undervisningen. Vi hjelper gjerne til ved å svare på henvendelser. Noen steder kan vi stille foredragsholdere, og man kan også besøke bahá’í-samfunn endel steder i Norge.

 
Pouya Sab