Undervisningsopplegg for 4. og 5. trinn
Om BAHA’I
Informasjon til læreren
Dette oppgavearket egner seg som informasjonstekst tilknyttet en større oppgave i forbindelse med sammenligning av religioner og livssyn på 7. trinn.
Tilknyttede læringsmål LK20
Etter 4. trinn:
sette seg inn i og formidle egne og andres tanker, følelser og erfaringer
utforske og beskrive hvordan kristendom og andre religioner og livssyn kommer til uttrykk lokalt og regionalt
samtale om og presentere sentrale fortellinger og trosforestillinger i østlige og vestlige religiøse tradisjoner
Kjerneelementer:
Kjennskap til religioner og livssyn
Utforsking av eksistensielle spørsmål og svar
Kunne ta andres perspektiv
Forslag til læringsmål:
Jeg kan fortelle 5 fakta om Bahá’í-troen.
Kilder:
https://www.bahai.no/skoler-collection/en-innfring-i-bah-troen-for-elever-og-lrere-1
bahá’í-troen
Bahá’íene tror at Gud har, opp gjennom verdenshistorien, sendt nye sendebud til menneskene for å hjelpe dem med å forbedre seg. De tror at det siste sendebudet for vår tid er Bahá’u’lláh. Bahá’u’lláh forteller at bahaiene må arbeide for fred og enhet, og samtidig utvikle gode egenskaper som omsorg, kjærlighet og respekt.
Viktige nøkkelfakta:
De tror at det finnes en Gud.
De følger Bahá’u’lláh.
Deres hellige bok heter «Kitab-i-Aqdas». Dette er lovboken til bahaiene.
De har noen få templer i verden, blant annet i hver verdensdel.
Bahá’u’lláh forteller at arbeid for enhet og utvikling av gode egenskaper er det viktigste man kan gjøre i dette livet.
Spørsmål:
Hvem er det bahaiene følger?
Hvor mange guder tror bahaiene det finnes?
Hva er det viktigste man kan gjøre i livet, ifølge Bahá’u’lláh?
Nevn noen gode egenskaper man kan ha. Hvilken synes du er viktigst?
Utforsk sammen: Hva er enhet? Hvordan ser det ut å ha enhet?
Ekstra:
Bahá’íene arbeider for fred i verden. Hvordan kan man få fred i verden?