Bahá'í troen

Bahá'í troen - Illustrert intro

 

Utarbeidet av Bahá'í International Community

BAHÁ'Í TROEN

Bahá'í-troen er den yngste verdensreligionen. Den ble grunnlagt av Bahá'u'lláh (1817 -1892). Bahá'íene tror Bahá'u'lláh er en Guds budbringer på linje med Moses, Buddha, Zarathustra, Kristus og Muhammed.

Bahá'u'lláh har fornyet Guds pakt med menneskene og oppfyller profetier i alle de store religionene. Følgelig ser bahá'íene på Bahá'u'lláh som Guds profet for vår tid. Han har innledet den tiden som mennesker i de fleste kulturer har lengtet etter i generasjoner, en tid som vil sikre fred og rettferdighet for alle. "Et nytt liv rører seg i denne tidsalder i alle folkeslag på jorden", sier Bahá'u'lláh. Over seks millioner mennesker deler denne overbevisningen.

"Enhetens lys er så mektig at det kan opplyse hele jorden," sier Bahá'u'lláh og lover at menneskehetens enhet, nasjonenes enhet og religionenes enhet vil bli til virkelighet. Vi kjenner løftet fra Bibelen: "De skal smi sine sverd om til plogskjær og spydene til vingårdskniver. Folk skal ikke mer løfte sverd mot folk ..." (Jesaja 2:4).

Bahá'íenes optimistiske livssyn bygger på at de tror Bahá'u'lláhs åpenbaring har et enormt potensiale og en åndskraft - inngitt av Gud - som påvirker alt liv, og som bare kan sammenlignes med åndskraften i tidligere gudsåpenbaringer. (Jfr. for eksempel åndskraften i kristendommen. Jesus skapte en sivilisasjon selv om samtidige historikere ikke la merke til ham og selv om "Jesusbevegelsen" ble sett på som en jødisk reformbevegelse og "farlig overtro" og til og med var erklært ulovlig av Romerriket.)

I et visjonsdokument som er utgitt av bahá'í-samfunnet i Norge, heter det: "Historien har handlet om hvordan mennesker har oppfattet og praktisert Guds budskap til profeter som Krishna, Buddha, Moses, Jesus og Muhammed. Vi tror fremtiden vil handle om hvordan mennesker oppfatter og praktiserer budskapet til Bahá'u'lláh".

Helt siden bahá'í-troens fødsel i 1844 har den arbeidet for menneskehetens enhet, kvinners likestilling, sosial rettferdighet, enhet mellom ulike religioner, en ny verdensorden og annet som etterhvert er blitt mer og mer anerkjent.

Kjernepunktet i Bahá'u'lláhs budskap er at menneskeheten er én rase, og at den vil bli forenet i et verdenssamfunn. Gud har forløst krefter som bryter ned tradisjonelle barrierer mellom raser, klasser, trosoppfat-ninger og nasjoner. Det vil frem-bringe en verdenssivilisasjon.

Med andre ord: Bahá'u'lláh er kilden til en åndelig revolusjon som vil forandre vår tenkning, følelse og handling. Shoghi Effendi, bahá'í-troens beskytter fra 1921 til 1957, beskriver forandringen slik: "Prinsippet om menneskehetens enhet ... er ikke bare et utslag av naivt føleri eller et uttrykk for vage og fromme håp... Det innebærer en organisk forandring i den nåværende samfunnsstruktur som verden ennå ikke har sett maken til. Den utgjør en dristig og almen utfordring til forslitte paroler fra nasjonale trosbekjennelser som ... må vike plassen for et nytt evangelium - fundamentalt forskjellig fra og uendelig overlegent alt verden hittil har unnfanget. Det fordrer intet mindre enn en gjenoppbygging og demilitarisering av hele den siviliserte verden, en verden som må bli organisk forenet i alle livets aspekter, i sitt politiske maskineri, i sine åndelige aspirasjoner, i handels- og finansvesen, i skriftsystem og språk - og dog uendelig i det mangfold av nasjonale særpreg som dets fødererte enheter kan oppvise."

Bahá'í-samfunnet arbeider for å oversette Bahá'u'lláhs lære i praksis. Resultatet er oppmuntrende, enten du ser det fra Norge, Mongolia, Uganda eller Colombia. Det er et bevis på at "jorden er kun ett land og menneskeheten dets innbyggere".

Viktige prinsipper i Bahá'u'lláhs lære

Det er én Gud. Guds vilje blir åpenbart til menneskene på forskjellige tider i historien gjennom hans profeter. Ingen forandrer historien så sterkt som dem. De skaper nye sivilisasjoner og inspirerer til en ny årsrytme (med nye helligdager), nye matvaner, ny arkitektur, ny litteratur etc. Men ofte er det vanlig å se på profeter som Moses, Jesus og Muhammed som vidt forskjellige og også som motsetninger. Men Bahá'u'lláh slår fast at de kommer fra samme Gud. De har samme mål: å føre menneskeslekten frem til åndelig og moralsk modenhet. Kristendommen, islam og de andre verdensreligionene er derfor som kapitler i én og samme bok. Bahá'í-troen er det foreløpig siste "kapittel", troen for vår tid. 

Menneskeheten er i ferd med å vokse fra sin barne- og ungdomstid. Vi - menneskeheten - har nådd vår voksne modenhetsalder. Det gjør det mulig å forene menneskefamilien og bygge et fredelig og rettferdig verdenssamfunn. "Det som kjennetegner det stadium menneskesamfunnet nå nærmer seg, er hele menneskehetens forening. Enhet i familie, stamme, bystat og nasjon har i tur vært prøvet og blitt fullt etablert. Verdens enhet er det mål som en plaget menneskehet nå streber mot." (Shoghi Effendi)

For å nå dette målet må følgende prinsipper oppfylles:

Fra Tilbedelsens Hus i Wilmette, Illinois: Søyle med symboler fra fire av de store religioner

Fra Tilbedelsens Hus i Wilmette, Illinois: Søyle med symboler fra fire av de store religioner

  • alle former for fordommer må fjernes,

  • kvinner må sikres de samme muligheter som menn,

  • vi må erkjenne at religiøs sannhet er én, og at den er relativ,

  • vi må avskaffe ytterlighetene i fattigdom og rikdom,

  • skolegang for alle må gjennomføres,

  • hver enkelt person må velge hva som er sant, uavhengig av andre,

  • en verdensføderasjon må opprettes,

  • vi må erkjenne at sann religion må harmonere med fornuft, og med å søke vitenskapelig kunnskap.

 

Bahá'í-studenter i arbeid ved mikroskopet (Rabanni-skolen, India)

Bahá'í-studenter i arbeid ved mikroskopet (Rabanni-skolen, India)

Mennesket er et rikt åndelig vesen

En blomst vokser ut sin fargerike egenart ved å strekke seg mot sollyset. På samme måte frigjør mennesket sine beste egenskaper ved å strekke seg mot Guds verden. Dette er troens vesen som kjennetegner all tro, også bahá'í-troen.

For mennesket er et åndelig vesen. Guds egenskaper, som kjærlighet og kunnskap, er nedlagt i menneskets sjel. Hensikten med livet - og med skapelsen - er å leve ut sine latente guddommelige egenskaper i tjeneste for andre. Det skjer i kraft av en frivillig og bevisst valgt tro på Gud og hans budbringer.

Bahá'u'lláh slår fast at hver enkelt person er som "en gruve rik på edle stener", ukjent til og med for eieren, for ikke å snakke om andre, og uuttømmelig i sin rikdom. Å tro er derfor å handle. Hvert enkelt menneske verden over må bli gitt de beste muligheter (gjennom skolegang, arbeid, rent miljø, mat og helse) til å utvikle sine evner både for en selv og til tjeneste for menneskeheten. Derfor legger bahá'íene stor vekt på å dyrke frem rikdommen i personlig og kulturell egenart. De fremelsker så stor mangfoldighet som mulig. Et rettferdig verdenssamfunn krever selvstendige personer, kulturer og nasjoner, ikke ensretting, mener bahá'íene.

Bahá'í -samfunnet har medlemmer med svært ulik etnisk og kulturell bakgrunn.

Bahá'í -samfunnet har medlemmer med svært ulik etnisk og kulturell bakgrunn.

Livet i denne verden, slik Bahá'u'lláh frem-stiller det, er som barnets i morens liv: De moralske, intellektuelle og åndelige evnene som et menneske utvikler her, med Guds hjelp, vil bli de "lemmer" og "organer" som er nødvendige for sjelens fremgang i de verdener som ligger hinsides vår jordiske verden.

Den livsstil som Bahá'u'lláh søker å frem-elske, oppmuntrer derfor til egen utvikling. Daglig bønn og ettertanke befrir sjelen for innlærte mønstre og åpner den for nye mulig-heter. Stadig samarbeid med vidt forskjellige mennesker med ulik bakgrunn bryter ned tradisjonelle fordommer. Alkohol eller narkotiske stoffer brukes ikke, med mindre de blir foreskrevet av medisinske grunner, fordi disse stoffene sløver sin-net. Sladder og baktalelse blir fordømt fordi det svekker tilliten mellom mennesker og undergraver den enhetsånd som menneskelig fremgang er avhengig av.

Bahá'u'lláhs skrifter legger stor vekt på familien som den grunnleggende instititusjonen i samfunnet. Ekteskapet er hellig, skjønt skilsmisse er tillat. Kvinne og mann er jevnbyrdige og rådslagning bør prege forholdet.

Nasjonalt Åndelig Råd