Baha’ier nektes rettferdighet i Iran - Baha’ier i Norge frykter for deres liv

Tlf 950 42 722

Pressemelding 14. August 2009

Baha’ier nektes rettferdighet i Iran

Baha’ier i Norge frykter for deres liv

Sju fengslede bahá'íer i Teheran kan bli stilt for retten tirsdag i neste uke, til tross for at deres advokater enten er fengslet eller er utenlands.

Absurd nok har myndighetene sendt varsel om rettssaken til deres advokat som selv sitter urettmessig fengslet.

“Å gjennomføre en rettssak under slike omstendigheter er frekt og enda en taktikk som berøver de sju baha’i-lederne en kompetent rettsbehandling,“ kommenterer Diane Ala’i,  Det internasjonale baha’i-samfunnets representant i FN i Geneve.

“Nylig var verdens oppmerksomhet rettet mot de teatralske rettssakene mot de mange personene som var arrestert i urolighetene etter valget, også uten rettsprosess og som har ført til „tilståelser“ som tydeligvis er tvunget fram av tortur,“ sier Ala’i.

Den ene forsvareren er Shirin Ebadi og den andre hr. Abdolfattah Soltani, begge medlemmer av ”Defenders of Human Rights Center” i Iran.

16.juni i år under opprøret i Iran, ble hr. Soltani arrestert. Shirin Ebadi var på det tidspunkt utenlands og er det fortsatt. I deres fravær er en annen forsvarer fra samme senter oppnevnt, fr. Mahnaz Parakand, og som nå ivaretar saken videre.

Det er kjent at rettsvesenet i landet fremsatte et notat til hr.Soltani 15. julisom ble mottatt av Menneskerettighetssenteret og der det sies at han skal møte i retten 18. august vedrørende saken mot de syv baha’iene. Dette til tross for at han fortsatt sitter fengslet.

I sin skamløse parodi på rettferdighet har myndighetene anklaget de sju baha’iene for ”spionasje”, ”religiøse fornærmelser”, ”propaganda” og nå sist for ”å spre korrupsjon på jorden” som alene kan straffes med døden ifølge den iranske straffeloven.

Anklagen om å ”spre korrupsjon” ble brukt mot baha’ier som ble drept de første årene etter den islamske revolusjonen. Mellom 1979 og 1998 ble over 200 baha’ier drept, hundrevis fengslet, tusener sparket fra jobber. Siden har bare forfølgelsene blitt stadig mer omfattende; baha’i-ungdom nektes utdanning, voksne nektes jobb og pensjon, barn mobbes, familier fordrives fra landsbyer, hus brennes, gravplasser ødelegges.

De sju lederne som nå har sittet fengslet i over ett år, har fungert som en ad-hoc-komité for å administrere baha’i-samfunnet, hele tiden i full åpenhet overfor myndighetene.

Påstandene mot baha’iene er så hinsides all fornuft at de klart demonstrerer at myndighetene ikke har noen annen agenda enn religiøs forfølgelse.

Baha’ier i Norge og i resten av verden frykter det verste for de sju trosfellene i Iran og har igjen appellert til myndigheter og organisasjoner om å følge opp sine protester mot de iranske myndighetene.

Mer tekst og bilder: http://news.bahai.org/

Kontaktperson: Baha’i-samfunnets External Affairs-representent, Britt Strandlie Thoresen, tlf. 95 21 41 73

Baha’i-samfunnet i Norge

Thor Henning Lerstad, nasjonal sekretær